Theater Kwast richt zich op "het opvoeren van Nederlands Renaissance- en Baroktheater." Constaterend dat er een geweldige rijkdom aan 17e- en 18e-eeuwse toneelteksten is, die echter zelden of nooit hun weg naar de hedendaagse podia vinden, heeft deze groep zich ten doel gesteld weer een levende theatertraditie op te bouwen met dit literair cultureel erfgoed.
Imre Besanger is artistiek leider van Theater Kwast en regisseur van de voorstellingen. Er is een vaste kern van acteurs.
Sinds najaar 2019 ben ik bij het gezelschap betrokken als gambist/theatermuzikant, o.a. werkte ik mee aan enkele producties onder de verzamelnaam Vondel was een vrouw, in monumentale panden van Vereniging Hendrik de Keijzer.
In de succesvolle jaarlijkse Gijsbreght van Aemstel van Vondel, op de oorspronkelijke locatie van de Amsterdamse Schouwburg (huidig Hotel Dylan) aan de Keizersgracht, maakte ik deel uit van de live productie in januari 2020 en de hoorspel-editie in 2021 (ivm Covid-19 zonder publiek).
Na de afgelasting in 2022 waren er in januari 2023 en 2024 gelukkig weer een mooie series voorstellingen van de Gijsbreght.
Website: theaterkwast.nl
Medewerkers Gijsbreght van Aemstel, januari 2020:
Peter Felius (kostuums), Bert Apeldoorn, Imre Besanger (tevens bewerking & regie), Florus van Rooijen, Jorick Jochims, J.H. Schuite (kostuums), Merel Hutten, Margo Fontijne (viola da gamba) .(Foto: The Dylan)
Van de website van Theater Kwast:
"Op 3 januari 1638 opende de eerste Amsterdamse Schouwburg op de Keizersgracht haar poorten, met de première van Vondels meesterwerk Gijsbreght van Aemstel. In 1772 brandde deze Schouwburg volledig af. Alleen de toegangspoort en enkele interieurresten bleven bewaard. Tegenwoordig huist hier Hotel The Dylan. In 2023 komt Theater Kwast terug met dé Gijsbreght op deze heilige grond.
Kwast brengt het barokke treurspel van Vondel in al haar glorie terug op de planken, dus mét uitbundige barokkostuums, gezongen reien, mannen die vrouwen spelen, onweerblikken en onaardse tableau-vivants. Het verhaal van de mythische heer van Amsterdam, die op kerstnacht zijn stad probeert te beschermen tegen Kennemers en de Haarlemmers komt bruisend van de energie tot leven in deze eigenzinnige productie van Theater Kwast. En dus ontscheept het schip ‘Het Zeepaerd’ zijn gevaarlijke lading, sterft Gijsbreghts broer Arend in het harnas, klinken de gezongen reien aan het einde van ieder bedrijf weer op de Keizersgracht."
Klaar voor de start voor één van de pilots van "Vondel was een vrouw", in Huis van Brienen, Herengracht te Amsterdam (eigen foto)